MUS-E Digital

2020 márciusáig a MUS-E tanév is úgy ment mint immár 25 éve mindig. Művészeink heti rendszerességgel jártak a gyerekekhez, tevékenységüket beépítve a normál órarendbe. Idén 26 művész, 6 városban, 8 iskolában, 16 osztályban, kb. 400 gyermekkel dolgozott együtt. Egész éves és trimeszteres rendszerben.

Magyarországon a COVID-19 vírus miatt március 13-án este az Operatív Törzs döntése értelmében március 16-tól, először bizonytalan időre, majd a tanév végéig, vagyis június 12-ig bezártak az iskolák. A pedagógusoknak egy hétvégéjük volt felkészülni és átállni a digitális oktatásra.

Március 16-án, hétfőn, az egész országban kezdetét vette a digitális oktatás. Vagyis kezdetét vette volna, de az első időszak egyértelműen az általános pánik áldozatává vált. Pár hét alatt aztán nagyjából felállt a rendszer, elindult a tanítás, változó sikerrel és eredménnyel.

A MUS-E "Operatív Törzs" az iskolazárás másnapján, március 17-én tartott először megbeszélést és onnantól kezdve majd mindennap, addig amíg fel nem állt a saját új rendszerünk.

Első lépésként egyeztettünk a pedagógusainkkal, megkérdeztük, mennyire küzdelmes az életük, mik a nehézségeik illetve, hogy milyen platformon dolgoznak az iskolák (mindegyik más: Microsoft Teams, Outlook, Skype, Facebook, Zoom, sima email). Megtudtuk azt is, hogy sajnos nem mindenki tudott integrálódni a digitális oktatásba. Régiónként (változóan) egy-egy osztály 5-50 %-a nem tudott csatlakozni, technikai felszereltség hiánya, mélyszegénység vagy egyéb okok miatt.

Ettől kezdve MUS-E Operatív Meetingeken hetente többször, teljes csapatmeetingeken heti egyszer egyeztettünk.

Két utat jelöltünk ki:

1. Azonnali, gyors segítségként, a tananyag értelmezését és rögzítését segítő, illusztráló videókat készítettünk. Ezeknek a tanítók adták a témáját. Hetente küldték a verset, a zenét, vagy egyéb más témakört/tartalmat, amit mi művészi eszközökkel feldolgoztunk. 2 hónap alatt 23 db 5-10 perces segédanyag született így, kisfilm formájában.

2. A MUS-E órák folytatásaként létrehoztunk online MUS-E foglalkozásokat. Hetente más és más művészpáros készített 2 videót külön az 1-2. és a 3-4. osztályosoknak. Éritett művészeti ágak: zene, tánc, képzőművészet, vizuális technika, filmművészet, színház, mozgás, cirkusz, ének és ezek ötvözetei. Így összesen 28 db kisfilmet készítettünk "MUS-E Kincsesház" címmel.

https://www.youtube.com/channel/UCg6VHDKJ0trTD-QCec2w8SQ/videos

Rengeteget tanultunk ezalatt a két hónap alatt. Magunkról, egymásról, egymástól, a digitális térről, az online felületekről és ezek hatásmechanizmusáról, de legfőképpen találtunk egy új, eddig kevésbé ismert utat a gyerekekhez. Kidolgoztuk azt a mennyiségű és tartalmi formát, ami a leghatékonyabban keltette fel a gyerekek érdeklődését. Így egyes videóinknak már több ezres nézettsége van.


Mindegyik kisfilmünk aktivitásra is buzdít, együtt alkotásra vagy saját mű készítésére. Sok-sok rajz, fotó, videó érkezett vissza hozzánk a gyerekektől, a pedagógusok segítségével.


Elindultunk egy új úton, melyen érdemes - eddigi tevékenységünk mellett - tovább haladnunk. A művészcsapat lelkesen és kíváncsian állt az új kihívás elébe: nagy örömmel és megújuló eszköztárral járult hozzá a heti sorozathoz. A sok pozitív visszajelzés pedig azt mutatja, hogy az otthoni tanulás nehézségeit könnyítve egy új, hasznos és minőségi eszköz került a digitális oktatásba.